Tipy jak se zklidnit (bez léků)

6. prosince 2016 v 1:16 | 00 |  BPD
Poslední dobou byly moje články tak depresivní, že jsem si uvědomila, že si tady celou dobu vlastně jenom stěžuju a nepíšu nic užitečného. Abych předešla mínění, že jsem jen chudinka co sedí a naříká nad svým osudem, rozhodla jsem se tady napsat pár tipů, které mi pomáhají uklidnit se a trochu zrelaxovat. Umět se uklidnit je hodně důležité, zvlášť po panické atace nebo při úzkosti. Tělo pak není tak vysílené a myšlenky tak černé. Trvalo mi dlouho než jsem zjistila, co mi pomáhá. U každého je to jinak a liší se to taky podle toho, s jakým démonem zrovna bojuje. U mě jsou to nejčastěji ataky nebo silné depresivní chvilky. Nedávno jsem jich měla hned několik za sebou...střídal se šílený pláč a stažená hruď s koukáním do prázdna a absencí jakýchkoliv pocitů. To člověka vyčerpá. Jenže jak se hodit do klidu?

1. Rychlá pomoc - hudba
Asi to zní staromódně, ale když je člověk ve víru vlastních emocí, tak klidná, nejlépe vážná hudba hodně pomáhá. Hlavně ne nic depresivního nebo melancholického. Doporučovala bych třeba klasiku jako je Čajkovskij, Mozart, Beethoveen, z novějších Yeana Tiersena nebo Ludovica Einaudiho. Pokud nejste fanoušci vážné hudby skvělý je třeba klidný indie, folk nebo soul. Ale záleží na vás, co si vyberete. Každého uklidňuje jiný typ hudby. Nejlepší je pustit si ji do sluchátek a přidat volume tak, aby jste nevnímali nic okolo. Myšlenky se dají dobře odvést tak, že se soustředíte jen a jen na melodii, kterou slyšíte.

music, volume, and headphones image

2. Vůně
Při emocionálních výlevech je nejzákladnější taktikou odvést pozornost, protože v dané chvíli se takové množství stresu a emocí nedá řešit v klidu a racionálně. Pozornost se dá nejlépe odvést sluchem, ale také pomocí nějaké vůně. Stačí zapálit oblíbenou vonnou svíčku, tyčinku nebo aromalampu. Důležitá je taky teplota a světlo v místnosti. Prosluněné prostory s velkými okny jsou nejlepší, nemělo by tam být příliš dusno a horko.

autumn, leaves, and cozy image

3. Pláč
Pláč je přirozená reakce na přemíru emocí, pokud je toho opravdu moc, není vůbec špatné zalézt někam do soukromí a pořádně si pobrečet do polštáře. Sice z toho pálí obličej a přes oteklé oči pak několik hodin nepřečtete ani číslice na hodinách, ale vnitře se vám hodně ulehčí. Lepší je obecně velké záchvaty pláče spíše skrývat, z vlastní zkušenosti vím, že pokud jsou chronické a stává se vám to často, aniž by to mělo nějaký přesný důvod, vaši blízcí vás přestanou brát vážně a když pak bude opravdu problém, nikdo na pomoc nepřijde.

sad, eye, and cry image

4. Horká koupel/sprcha
Když je člověku smutno, nebo se cítí sám je i vědecky podloženo, že emocionální teplo se dá na chvíli nahradit teplem fyzickým. Proud horké vody uvolní svaly, horká pára pročistí plíce a pomůže uvolnit tlak na hrudi, který kvůli úzkosti jen tak nepovolí. Po koupleli je dobré si chvíli jen tak v ručníku lehnout na postel, zavřít oči a chvíli jen tak ležet. Hodněkrát mi právě tenhle moment pomohl uvědomit si, že všechno není až tak hrozné.

bath, water, and legs image

5. Masáž hlavy
Po koupeli je dobré promasírovat spánky prsty nebo použít speciální pomůcku. Je to hrozně příjemné a odvede to myšlenky jinam. Pomůže ale jakýkoliv druh masáže a pokud máte někoho poblíž, můžete si nechat aspoň prohmatat šíji nebo chodidla. Moje mamka mi občas takhle namasíruje záda a za to jsem jí vděčná. Pokud máte suchou kůži, krém se do ní vsákne a to je taky dost příjemný pocit.

love, couple, and shower image

6. Oblíbené jídlo
Po atakách a tak dále většinou tělo i duše prahne po energii. Mě sice chvíli trvá než mi stažený žaludek povolí, ale když už jsem trochu klidnější, dám si třeba čokoládu nebo zmrzlinu.

chocolate, coffee, and winter image
7. Čaj
Teplý nápoj je perfektní na povolení sevřeného hrudníku a knedlíku v krku. Nejlepší jsou ulidňující bylinky jako je kozlík, meduňka, máta nebo heřmánek.

aesthetic, alternative, and grunge image

8. Postel
Není nic lepšího než se pořádně zabalit do peřiny a spát. Někdy mi stačí jenom tohle a pak se probudím celkem v pohodě.

cat, bed, and photography image

9. Mazličci
Pejsek, kočka nebo jiné chlupaté zvířátko na mazlení pomáhá uvolnit stres. Já mám morče a to si vždycky beru, když se mi chce brečet. Posadí se mi na hruď a brumlá, což mě uklidňuje. Někdy si s ní i trochu povídám, protože o těhle věcech s rodinou mluvit nemůžu a morče mi stejně nerozumí. Je to takový můj terapeut.

cat, animal, and kitty image

10. Procházka
Pokud máte spíše záchvat vzteku nebo jste hodně napjatí, jít na čerstvý vzduch to může zmírnit. Rychlá chůze pomáhá uvolňovat endorfiny, se sluchátky v uších je to nejlepší. Důležité je nechodit mezi lidi, ale spíš mimo. Třeba do parku nebo do lesa pokud možno.

autumn, fall, and leaves image

11. Koníčky
Pomocí některých koníčků se dá rychle zmírnit negativní pocity. Nejvhodnější je kreslení, čmárání, prostě cokoliv co uvolní napětí. Můžete taky tancovat, zalévat kytky, plést nebo psát básneň. Je to jedno. Kreativní činnosti nám dávají možnost vyjádřit své pocity a tím je lépe filtrovat a zpracovávat.

book, glasses, and coffee image
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Hanka Hanka | Web | 7. prosince 2016 v 16:45 | Reagovat

Mě pomáhá muzika, koupel a masáže.....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama